tips, artikelen
inspiratie

Speelgoed en fantasie

Speelgoed en fantasie

Mirte Madelief 30 november 2020 speelgoed

Wij gaan ervan uit, in de antroposofische pedagogiek, dat ieder kind creatieve vermogens in zich heeft. Deze creatieve vermogens kunnen zich het beste ontwikkelen in een omgeving die met aandacht verzorgd is (door de mens of in de natuur) en die de fantasie prikkelt.

Wij maken een onderscheid tussen het 'vrije spel' en het 'geleide spel'.

Tijdens het ‘vrije spel’ (luister ook naar de podcast met dr. Louise Berkhout) gaan kinderen op ontdekkingstocht en doen allerlei ervaringen op. In het vrije spel kunnen kinderen hun fantasie tot leven laten komen. Een vierkante lap wordt opeens een mantel en kisten en planken worden een ridderkasteel.

Tijdens het ‘geleide spel’, zoals kringspelen en activiteiten die we hebben voorbereid, wordt er gericht gewerkt aan één of meerdere ontwikkelingsgebieden. Denk bijvoorbeeld aan kralen rijgen voor de fijne motoriek, voorlezen voor de taalontwikkeling en aan een kringspel met grote bewegingen voor de grove motoriek.

Speelgoed en spel

Speelgoed dat niet te gedetailleerd en 'af' is spreekt meer tot de verbeelding dan speelgoed met een herkenbare en vaste vorm. Met name jonge kinderen gebruiken voorwerpen voor van alles. Een houten blok wordt een mobiele telefoon en een wc-rol een toeter. In ons kinderdagverblijf werken we met speelgoed van natuurlijke materialen en van hoge kwaliteit. We werken met kunstzinnig vormgegeven materialen en bieden creatieve activiteiten aan zoals tekenen, schilderen en boetseren. De kinderen spelen ook veel met zand en water. Dit alles biedt een kind ruimte voor een eigen creatieve inbreng die de individuele ontwikkeling bekrachtigt.

Inspiratie